22.9.2010

Verkkokaupan perustaminen - opas

Ohjelmiston valitseminen

Ensimmäiset tärkeät päätökset on tehtävä jo suunnitteluvaiheessa. Tärkeimpien joukossa on verkkokaupan takana pyörivän ohjelmiston valitseminen. Verkkokauppaohjelmistoja on markkinoilla varsin paljon ja suurin osa niistä sisältää kaiken tarpeellisen, mutta silti huolellinen pohdinta asian tiimoilta ei ole hukkaan heitettyä aikaa. Yksi asia mihin kannattaa kiinnittää huomiota, on verkkokaupan oletusulkoasu, koska ulkoasun kustomoinnissa säästetään paljon aikaa mikäli ohjelmiston tuottama koodi ja ulkoasun rakenne menettelee jo valmiiksi. Ei tarvitse varmaankaan edes mainita, että aika on rahaa tässäkin tapauksessa, joten satasen säästö ohjelmiston ostamisessa ei aina ole järkevää.

Verkkokaupan hakukoneoptimointi

Toinen huomioimisen arvoinen asia on nettikaupan hakukoneoptimointi. Moni ohjelmisto mainostaa olevansa jo valmiiksi hakukoneoptimoitu ja näin varmastikin on. Kuitenkin verkkokaupan hakukoneoptimointi on varsin suhteellinen käsite, sillä hakukoneoptimointia on monen tasoista, eikä asiasta voi puhua pelkästään on/off -tasolla. Hakukoneet arvostavat siistiä koodia, loogisia otsikoita ja hyvää rakennetta, mutta suurin osa hakukoneoptimoinnista on kuitenkin käyttäjän eikä ohjelmiston toiminnasta kiinni. Leipätekstin määrä ja erityisesti leipätekstin hakusanarikkaus, verkkokauppaan osoittavat linkit ja monet muut asiat ovat kiinni käyttäjän toimista. Kuitenkin hyvä alusta mahdollistaa hyvän hakukoneoptimoinnin ja jälleen satasen säästö ei kannata, jos sen joutuu laittamaan mainontaan moninkertaisena, koska hakukoneista ei tule riittävästi kävijöitä luonnollisten hakutuloksien kautta.

Käyttöliittymä ja hallintapaneeli

Verkkokauppaohjelmistojen ominaisuuksissa on myös eroa käytön helppoudessa. Useimmilta valmistajilta löytyy sivuiltaan ns. demokauppa, jossa pääsee kokeilemaan verkkokaupan hallintapaneelia ja tätä mahdollisuutta kannattaakin hyödyntää, koska näin pääsee kokeilemaan, missä on juuri itsensä mielestä loogisin tuntuma. Kauppojen ominaisuuksissa on myös eroja varastonhallinnan, laskutuksen, tilausten käsittelyn ja muiden kauppiaan rutiineihin liittyvissä asioissa, joten huolellinen vertailu näissäkin ominaisuuksissa on suositeltavaa.

Ohjelmistojen hinta

Ohjelmistojen hinnat vaihtelevat suuresti, kuten myös laskutustyypit. Osassa ohjelmistoja on käytössä kuukausipohjainen laskutus, joka on yleensä muutaman kymmentä euroa kuukaudessa, osassa on provisiopohjainen laskutus, n. 15% kauppatapahtumasta ja osassa lisenssihinta muutamasta satasesta yli tuhanteen euroon. Lisenssien kestokin vaihtelee, sillä joidenkin ohjelmistojen lisenssi on elinikäinen ja joidenkin kohdalla puhutaan vuodesta tai muutamasta. Markkinoilla on myös ilmaisia vaihtoehtoja ja niiden lisäksi vielä open source -vaihtoehtoja.

Verkkokaupan pystyttäminen

Hostaus ja domain

Omalle kaupalle pitää myös löytää paikka netissä, eli seuraava mietintö koskee hostausta ja domainia. Hostaus tarkoittaa palvelintilaa, johon nettikauppa laitetaan ja domain kaupan www -osoitetta. Hostauksen hinta vaihtelee muutamasta kymmenestä eurosta yli tuhanteen euroon vuodessa. Pienellä tai edes keskikokoisella kaupalla tuskin on valtavan kalliisiin paketteihin tarvetta, mutta hostauksen valinnassa ei kannata ruveta liian pihiksi, koska kaupankäynti voi kärsiä pahastikin, jos nettikauppa on väliaikaisesti poissa käytöstä tai hidastelee liikaa. Domainin valinnassa kannattaa suosia fi -päätettä, koska suomalaisiin on vieläkin iskostunut liioiteltu pelko ulkomaisia verkkokauppoja kohtaan ja näin kannattaa tuoda selkeästi esiin kaupan olevan kotimainen. Fi -päätteen hinta on n. 50e ja net/com/org/yms. päätteiden hinnat lähtevät muutamista euroista ja ne tulevat usein hosting -pakettiin kaupan päälle.

Maksuvaihtoehdot

Sähköisessä kaupankäynnissä maksuvaihtoehdot näyttelevät isoa roolia. Kuten aikaisemmin mainitsin, suomalaisiin on iskostunut jonkinlainen epäluulo ulkomaisia verkkokauppoja kohtaan ja erityisesti luottokortilla maksamiseen. Myöskään PayPal tai vastaavat järjestelmät eivät ole saavuttaneet kovin suurta suosiota Suomessa, mutta siitä huolimatta nämä kannattaa tarjota vaihtoehdoksi, koska ne ovat varsin edullisia kauppiaalle. Kuitenkin tärkeintä roolia näyttelevät tilisiirto, postiennakko sekä verkkopankkien maksupainikkeet.

Tilisiirto on melko turha jos käytössä ovat kaikkien pankkien verkkomaksupainikkeet, mutta toisaalta tämän vaihtoehdon tarjoaminen ei mitään maksakaan. Kuitenkin tilisiirron välilliset kustannukset voivat muodostua isoiksi, koska tilisiirrolla suoritettu maksu ei kirjaudu automaattisesti tilausjärjestelmään, joten maksun saapuminen ja kirjaaminen järjestelmään joudutaan tekemään manuaalisesti. Postiennakko on ensimmäistä kertaa ostavan epäluuloisen asiakkaan ykkösvalinta, mutta monet verkkokauppiaat valittelevat isoja kustannuksia, kun osa postiennakkopaketeista jätetäänkin lunastamatta.

Verkkomaksupainikkeiden ongelma on niiden iso hinta, joka voi muodostua ongelmaksi pienelle kaupalle, kun jokaisen pankin kanssa pitää tehdä erikseen sopimus. Avausmaksut vaihtelevat pankista riippuen sadan euron kummallakin puolella ja kuukausimaksujen kohdalla puhutaan muutamasta kympistä kuukaudessa. Markkinoille on tullut myös uusi verkkomaksut.fi -palvelu, jossa saa kaikki verkkomaksut keskitetysti käyttöönsä. Palvelun hinta on ilmeisesti yksilöllinen, koska hintatietoja ei julkaista internetsivulla vaan ne saa vain kysymällä. Kuulemani mukaan kyseessä on alle 400e avausmaksu, noin 60e kuukausimaksu sekä muutaman kymmenen sentin kertamaksu jokaista maksutapahtumaa kohden.

Ulkoasu

Miksi panostaa ulkoasuun?

Tyylikäs, esteettinen ja erottuva ulkoasu on todella tärkeää verkkokaupalle kilpailun ollessa kovaa. Internetissä merkittävä kilpailukeino on hinta, mutta ennen kuin pääsee edes kilpailemaan hinnalla, on verkkokaupan hengittävä luotettavuutta. Tyylikäs, viimeistellyn näköinen ulkoasu on yksi tärkeimmistä keinoista antaa luotettava vaikutelma ulospäin. Nettikaupan kohdalla ulkoasun suhteen sanonta less is more pätee vielä enemmän kuin tavallisen yrityksen internetsivulla. Sekava, täyteen ahdettu ja kirjava ulkoasu viestii kävijälle kaupan olevan epäluotettava vaihtoehto ja usein tällaisessa tapauksessa kävijä jättää kaupan kokonaan huomiotta myös jatkossa. Näin ollen säästösääntö pätee myös tekijän valinnassa; pari satalappusta halvemman ja heikkolaatuista jälkeä tekevän web designerin valinta voi kostautua kohtuuttoman hintaisena, jos useampi asiakas valitsee toisen kaupan tökerön ulkoasun vuoksi.

Ulkoasun toteutuksen hinta

Verkkokaupan pitäjät ihmettelevät usein, mistä tekijöiden iso hintahaitari muodostuu. Toinen on saanut valmiin ”avaimet käteen” -verkkokaupan kahdella sadalla eurolla, toinen on maksanut kaksi tuhatta. Hinta muodostuu pitkälti työhön käytetyistä tunneista ja pääsääntöisesti enemmän asioita tekevä käyttää työhön enemmän tunteja – joka luonnollisesti näkyy hinnassa. Seuraavat ovat asioita, joita tilaajan kannattaa kysyä työntekijältä ja toteuttajan kannattaa kysyä itseltään.

•kuinka paljon graafista suunnittelua työ sisältää, eli onko valmista logoa, kenties kokonaista yritysilmettä tai muuta graafista materiaalia

•sisältääkö toteutus kuvankäsittelyä, esim. tuotekuvien osalta

•kuinka paljon korjauksia, luonnoksia ja keskustelua kaupan ulkoasusta tilaajan ja toteuttajan välillä käydään

•tarvitseeko asiakas apua, ohjeita tai teknistä tukea verkkokaupan käyttämisessä tai kauppaan liittyvissä asioissa

•sisältyykö palveluun hakukoneoptimointi

•asennetaanko ohjelmisto asiakkaan puolesta, hankitaanko domain ja hostaus

•käytetäänkö maksullista verkkokauppaohjelmistoa vai open source -ohjelmistoa / ilmaista ohjelmistoa

Voisi sanoa, että vaikka verkkokaupan pitäminen ei ilman rahallista panostusta lähdekään käyntiin, tulee aloittaminen joka tapauksessa halvemmaksi kuin kivijalkakaupan perustaminen. Näin jokaisella on mahdollisuus aloittaa kaupankäynti ilman isoja ponnisteluja rahoituksen suhteen. Toisaalta, nettikauppa tarvitsee aktiivista markkinointia tuottaakseen, koska asiakas ei ”eksy” kauppaan samalla tavalla kuin fyysiseen liikkeeseen.

Yhteenveto

Verkkokaupan perustajan kannattaa miettiä huolellisesti, missä kohdin kannattaa säästää ja toisaalta verkkokaupan teknisen ja graafisen puolen toteuttajan pitää pohtia, panostaako toimivaan asiakassuhteeseen muistuttamalla verkkokaupan tilaajaa näistä tärkeistä asioista vai kilpaileeko vain hinnalla unohtamalla laadukkaan verkkokaupan perustamiseen liittyvät asiat, joita ei asiaan perehtymätön välttämättä edes havaitse.

Haaste

Verkkokaupan menestyksen kannalta suurimpia haasteita on kävijöiden saaminen sivustolle. Ei ole mitään järkevää käyttää aikaa ja rahaa verkkokaupan rakentamiseen, jos sinulla ei ole aavistustakaan, miten saat sinne kävijöitä. 98 % verkkokauppojen perustajista kamppailevat aina saman haasten kanssa eli miten saada kävijät juuri omaan verkkokauppaan. Tyypillisin skenaario on se, että ihmiset käyttävät kaikki rahansa hienoon sivustoon, mutta niillä ei ole pientäkään käsitystä miten listautua esim. Googlen hakukoneeseen, joka on netin ehdottomasti paras kävijöiden tuoja.

2 kommenttia:

  1. Onko nuo jutun prosenttiluvut paikkansa pitäviä ? http://www.saleslion.fi/blog/2012/08/nettikaupan-perustaminen/

    VastaaPoista
  2. Vaikea sanoa. Voisin kuvitella, että ostoprosentti vaihtelee verkkokauppakohtaisesti. Sen tiedän, että Suomessa ainakin isoimmat menestyvät todella hyvin.

    VastaaPoista